zondag 30 oktober 2016

Dummie...

... de Mummie.


Niek houdt van voorgelezen worden.
Van kleins af aan hebben we dat gedaan.
Uren kunnen we samen lezen.
Gelukkig vind ik het ook heerlijk.
Ik hou van verschillende stemmetjes bij de verschillende karakters maken.
Je vindt hier een nog een blog over voorlezen.

Het is maar goed ook, dat we veel hebben gelezen, want Niek heeft een grote woordenschat en is verbaal erg sterk.
Bijzonder ?
Nou ja, best wel, want sinds begin dit jaar weten we dat hij slechthorend is (hij was toen bijna 7). 
Dit was dus niet eerder aan het licht gekomen, omdát hij zo'n grote woordenschat heeft en zichzelf zo goed kan uitdrukken.
Nou spelen er nog meer factoren mee natuurlijk (we schoven veel op z'n autisme gerelateerde gedrag).
En hij hoorde voorheen niet zo slecht als nu.  
Na 2 (serieuze) vallen op z'n hoofd  in 2015 ging hij steeds slechter horen. 
Na diverse onderzoeken blijkt dat hij een afwijking heeft in z'n oren (Enlarged Vestibular Aquaduct Syndroom - EVA of LVAS)
Na elke (zeer harde) klap vliegen de decibellen eraf.
Kort door de bocht gezegd dan.
Het technische verhaal zal ik jullie besparen.
We zijn inmiddels geen DUMMIES meer met de hoortoestellen.
Deze leren dragen was best een groot ding (iemand die snel overprikkeld is hoortoestellen laten dragen is ehmmm een grote uitdaging).
Zacht uitgedrukt.
Voorlezen doen we nu met nog meer plezier en enthousiasme.
Wetend dat dit zo belangrijk is voor zijn ontwikkeling.

Goed.
Gé-ní-áál !
We hebben na elke serie altijd een kater.
Na Dolfje Weerwolfje (blog volgt nog) wisten we zéker dat er niets leukers zou komen.
Maar gelukkig kocht ik op de gok het boek van Dummie de Mummie.
Bingo !
Grappig (we rollen soms om van het lachen).
Ontroerend (in boek 6 kon ik soms niet verder lezen van ontroering).
En ook nog educatief (ik blijf een juf hè).
We zijn nu bezig in boek 6. 
In ieder boek staat een land centraal met de gewoonten van dat land. 
In boek 6 is dat Oostenrijk en daarnaast gaat het over het sterrenstelsel.
Wij pakken er ook informatieboeken bij om dingen op te zoeken over het onderwerp.
Of gebruiken onze beste vriend Google natuurlijk. 
En uiteraard zit in elk boek de Egyptische geschiedenis verweven. 
Ghad ik al ghezecht ik ben ghelemaal ghek van Dummie ???

Natuurlijk heb ik wat dingen rondom Dummie gemaakt.

Van gepunnikte draad maakte ik Dummie. 


Ik heb gewoonweg wat gefrommeld.
Denk niet dat ik een 2e gelijk als deze krijg.
Mocht je m ook willen maken, gewoon wat uitproberen.
De armen en de benen zijn 2 losse stukken die ik aan elkaar heb geknoopt. 
De benen wat langer dan de armen.
Daar omheen een langere gepunnikte draad gewikkeld.
Alles is vastgezet met wat steken.
Gewoon kijken waar stevigheid nodig is.
Nou dit is wel een Zoek It Uit Yourself geloof ik. 
'Red oe d'r met' zeggen ze in Twente.

Ook maakte ik een boekenlegger van een tongspatel (apotheek).
Ik gebruikte acrylverf.


Een gouden scarabee.
Steen, goudverf (acryl), je snapt het wel.


En uiteraard maakten we nog wat lekkers.

De worstjes waren best lastig in te wikkelen vonden wij.
Verder maakte ik  nog wat broodjes uit de serie #mamamoetzonodigookleukebroodjesmaken.
Te vinden op IG.
 


Op Pinterest vind je nog veel meer ideeën om te doen en om te maken.
Denk aan hiërogliefen, piramides, maskers, enzovoort.
We gingen zelfs nog naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
Daar was ook een heuse Dummie speurtocht.
Helaas was er maar een klein deel open, omdat het gerenoveerd werd.
De nieuwe tentoonstelling over Egypte is open vanaf 18 november 2016.
 

Veel plezier met voorlezen !Veel plezier met ontdekken en maken !
 
MAASHI !!!! 

2 opmerkingen:

MultiVroon zei

Wauw, creatief!

Wat naar dat je zoon hardhorend is, en dat dit zelfs verergerd is door zo hard te vallen :( Lijkt me toch ook wel een verdrietig gevoel. Maar dan weer wat fijn dat jullie zo van voorlezen houden! Wij hebben hier net voor t eerst Dolfje Weerwolfje liggen :)

Unknown zei

Tjee wat naar zeg, maar tegelijkertijd geweldig dat de slechthorendheid hem niet erg in zijn ontwikkeling heeft gehinderd. (Voor)lezen is zo belangrijk (en leuk!).